_blog_mail
Door

6 tips om jouw e-mailmarketing te verbeteren

De inbox van je klant is de heilige graal van marketing. E-mails worden nog altijd goed gelezen dus e-mailmarketing blijft in de onlinemarketingmix het belangrijkste kanaal. Toch horen we zo nu en dan dat een basis hiervoor vastleggen lastig is. Geen nood, wij weten hoe het moet! Met deze 6 tips heb jij je e-mailmarketing helemaal op orde.

1. Bepaal het doel van je e-mailmarketing

We zien het vaak gebeuren: het rondsturen van een nieuwsbrief of losse mailing zonder doordachte strategie. Zonde, want je hebt goud in handen! En je weet: goud is meer waard op lange termijn.

Ga niet klakkeloos in het rond mailen. Begin bij de wortels: wat zijn je bedrijfsdoelstellingen? En wat zijn de marketing- en communicatiedoelstellingen die kunnen helpen om je bedrijfsdoelstellingen te halen? Bedenk of e-mailmarketing daaraan kan bijdragen en stel realistische, meetbare doelen op.

2. Creëer waarde

Het is misschien wel de grootste uitdaging van jouw e-mailmarketingstrategie: wat is écht waardevol voor mijn klant? Benoem wat jouw ontvanger nodig heeft, wat hij wil en haal zijn twijfel of angst weg. Bedenk een beweegreden voor de klant om jouw mail te lezen en er wat mee te doen en werk vanuit daar je mailing uit.

3. Zorg voor structuur

Draai er niet omheen en houd je aan de template. Maak het simpel: onderwerpsregel, header en kop, introtekst, broodtekst, call to action (CTA). Meer is het niet!

Er is niets zo nietszeggend als de tekst: “Lees hier de webversie”.

4. Verleid je ontvanger met de onderwerpregel

Jajaja, je stuurt nu inderdaad “Nieuwsbrief nummer vier” de wijde wereld in. Maar dat hoeft écht niet je onderwerpsregel te zijn. Het belangrijkste om te vermelden is immers die toegevoegde waarde voor de ontvanger die je eerder hebt bedacht. Verleid de klant met een zin als ‘Proef de lente met onze romige graskaas’. Gebruik vraagstellingen, emoticons of benoem de naam van de klant om extra op te vallen. Vergeet ook de snippet niet, de eerste regel van je mail die ook word weergeven in je inbox. Er is niets zo nietszeggend als de tekst: “Lees hier de webversie”.

5. Schrijf scanbare teksten

Spreek je ontvanger persoonlijk aan en maak gebruik van beeld om sfeer mee te geven. Maak teksten scanbaar (bijvoorbeeld met opsommingen) en niet te lang. Dat hoeft echt niet te betekenen dat je alleen maar staccato mag schrijven. Daar wordt niemand gelukkiger van. Schrijf op een leuke, aansprekende manier de belangrijkste informatie en verwijs de lezer dan door met een externe link (CTA) door naar het hele bericht op een landingspagina. Je houdt zo de mail beknopt en je meet gelijk of de tekst interessant is.

6. Test bij twijfel

Ben je aan het twijfelen tussen kop of artikel A of B? Doe dan een A/B-test! Het systeem pakt een groepje ontvangers en splitst deze in twee. De winnaar van de test wordt dan verstuurd naar de rest van je ontvangers. Vergelijk geen appels met peren. Houd de test klein, anders is de strijd onbeslist. Succes!

Kunnen we je helpen met het opzetten van een ijzersterke e-mailmarketingstrategie?

Al jaren zijn we kei in het verzinnen van (mail)campagnes. En daar komt dan nog eens bovenop dat we in 2018 een partnerschap zijn aangegaan met de professionele e-mailmarketingtool Spotler. Met Spotler ben je verzekerd van een gebruiksvriendelijke tool en bovendien ook nog eens helemaal AVG-proof en staan de gegevens van jou en je ontvangers netjes op Nederlandse servers.

Wil je meer weten? Bel mij op de studio: 030 232 30 60, of stuur mij een mail.