_bart_concept_6432
Door

De basis van een goed idee

Mag ik je voorstellen aan Bart? Onze creative director. Samen met onze art director Judith vormt hij het creatieve hart van Enof. Bart staat voor de inhoud van de ideeën en Judith voor de vorm ervan. Bart is echt – by far – de meest creatieve Enoffer! Hij bedenkt al onze campagne- en communicatieconcepten. En dat doet hij met verve. Bart is een oude rot in het (reclame)vak, en dat geeft hem een enorme dosis ervaring om, vrijwel altijd, meteen raak te slaan. Als je nog niet met hem hebt mogen werken, doe dat dan binnenkort eens als je een concept nodig hebt!

Wat is een concept?
Een concept is een overkoepelend thema waaraan alle communicatie binnen een campagne opgehangen wordt. “Klanten noemen het ook wel de rode draad, of de kapstok” zegt Bart. Alle communicatiemiddelen en -uitingen worden binnen dit thema uitgewerkt. Zowel in vorm als in inhoud. “Een concept vind ik écht goed als het intern en extern gebruikt kan worden. Dat de ontvanger het zonder verdere uitleg snapt. En als ze zeggen: “Dit had ik zelf ook kunnen bedenken!”.

Hoe kom je erop?
“Het klinkt heel voor de hand liggend,” zegt Bart, “maar het begint met de vraag áchter de vraag. Ik moet de klant en zijn of haar vraag écht goed begrijpen. Wat wil de klant écht bereiken?” Het antwoord op die vraag geeft informatie over doelgroepen, doelen en bijvoorbeeld gewenst gedrag. Bart is een meester in kritische vragen stellen tijdens een briefing. Daarna brengt Bart dit alles terug naar de kern. Hij zoekt naar inzicht in wat de ontvanger beweegt en hoe je deze in beweging krijgt. Dit laatste vormt volgens Bart de basis van een goed idee.

Het begint met de vraag áchter de vraag!

Schetsen en schaven
“Het idee voor een concept is niet in één keer klaar. Het is een kwestie van schetsen en schaven.” Dat gaat snel en efficiënt, maar is wel een continu proces. De informatie nog een keer in kaart brengen. De samenhang ontdekken. Brainstormen. Sudderen. En een richting kiezen. “Het is een proces dat zich in eerste instantie vooral in mijn hoofd afspeelt. Het stopt niet. Ook niet als ik naar huis ga.” Als Bart de essentie heeft gevonden van wat er verteld moet worden, stopt het vanzelf. Als hij dat punt heeft bereikt komt de vormgeving, de planvorming en het bedenken en uitrollen van het concept op middelen en kanalen.

Ben je geïnteresseerd in wat conceptontwikkeling voor jou kan betekenen?
Neem dan contact op met de studio op 030 232 30 60 of bel Bart 06 06 3191 3627.