_mg_4722
Door

Interactieve video: hype of vast onderdeel van je contentstrategie?

Online video groeit, is mobieler en vooral socialer. Snapchat, Instagram en Facebook blijven groeien en door vloggers en (zelfbenoemde) influencers op Youtube ontstaat er een duidelijke verschuiving in kijkgedrag.

Eenzijdig zenden is nu écht voorbij. Met interactieve video krijg je de kijker weer onder controle. Op donderdag 17 november was er bij Enof een klantenavond over dit onderwerp in samenwerking met onze partner Blue BillyWig.

Met interactieve video krijg je de kijker weer onder controle.

Wat is interactieve video?
Het wordt nog steeds geroepen dat een video maar 3 minuten mag duren, omdat de kijker anders afhaakt. Er wordt daarom vaak flink gesneden in het verhaal, met als gevolg een prachtige video met slechts een samenvatting van de boodschap. Voor meer informatie kan de kijker vervolgens terecht op de website.

Met interactieve video wijk je van dit lineaire pad af. Een interactieve video bestaat uit meerdere video’s waar je met knoppen doorheen navigeert. De kijker kan op verschillende momenten keuzes maken en bepaalt wat voor hem relevant is. Er kan dus meer informatie in een interactieve video, zonder dat de kijker het idee heeft overspoeld te worden met informatie. Met als resultaat dat video’s langer en beter worden bekeken.

Doelstellingen
Een duidelijk doel stellen is belangrijk voor de verschillende stappen, de stijl en de meetbaarheid van de interactieve video. Voorbeelden van doelen zijn veelgestelde vragen oplossen, de conversie verhogen, e-learning aanbieden en engagement bereiken onder de doelgroep.

Bedenk ook goed aan welke webrichtlijnen de video moet voldoen.

Flowchart
De basis voor elke interactieve video is een flowchart. Hierin geef je de verbindingen tussen video’s weer, beschrijf je welke knoppen wanneer worden getoond, en wanneer er interactiemomenten met de kijker zijn. De flowchart is de start voor het interactieve script. Elk element uit de flowchart is belangrijk tijdens het vervolg van het productieproces. Dit voorkomt dat stappen worden vergeten, overgeslagen of onnodig worden toegevoegd. Tijdens onze klantenavond gingen we in een workshop hiermee aan de slag. Toen bleek dat een flowchart maken nog niet zo eenvoudig is!

Meten is weten
Met lineaire video kun je voornamelijk het aantal views en uitkijkpercentage meten. Met interactieve video maakt de kijker zijn eigen verhaal, kan hij feedback geven, vragen stellen of doorgelinkt worden naar een webpagina (en vanaf de webpagina ook weer naar de video). Al deze interacties zijn meetbaar en daarmee kan de video direct worden verbeterd. Mist er informatie of is de flow niet goed? Dan kun je je video live aanpassen.

1 beeld zegt meer dan 1.000 woorden
Met interactieve video kun je je kijker laten kiezen welke content hij wil zien, en hem laten spelen en/of interacteren. Door deze manier van video op te nemen in je contentstrategie wordt het meetbaarder, wat weer een positieve werking heeft op vindbaarheid (SEO).

Wil je meer weten over interactieve video? Neem dan contact op met één van onze adviseurs op 030 232 30 60.