180525-foto blog Aukje
Door

Ideeën, ideeën, ideeën…

Weet je hoeveel ideeën er nodig zijn om één levensvatbaar exemplaar over te houden dat tot een nieuw product leidt?

Ideeën bij Enof

Ik weet niet hoe het bij andere creatieve bureaus zit, maar bij Enof is innoveren altijd hartstikke moeilijk. Alle Enoffers willen graag freewheelen, brainen, experimenteren en innoveren. Dat zeker. De alom bekende Google Day komt elk jaar wel weer een keer om de hoek kijken: ‘Mogen we…”. Tuurlijk mag je! We hebben al heel wat verschillende dingen geprobeerd: experimenteermiddagen met witte jassen, een Enof-lab met elke maand een duo dat innoveert, de functie van innovator ingevoerd, een ontwikkelteam opgericht, een out-of-the-box-team. Noem maar op! De laatste opleving was de Enof ideeëntank, waarbij drie teams in één middag het business model canvas voor hún briljante idee mochten invullen en presenteren aan de jury.

Enoffers hebben echt de creativiteit en skills om met nieuwe ideeën te komen

Productontwikkeling, een vak apart

Enoffers hebben echt de creativiteit en skills om met nieuwe ideeën te komen. En na die ideeën wordt het altijd stil. Bijna niemand is volhardend genoeg om het idee om te zetten naar een levensvatbaar product, dienst of ding. Logisch, want in al die jaren heb ik ontdekt dat ideeën bedenken een heel ander vak is dan het idee omzetten naar een business case. Laat staan doorontwikkelen tot een verkoopbaar product. Niet voor niets dat er maar zo weinig succesvolle uitvinders zijn op de wereld.

Innovatie vanuit structuur

En toch blijf ik erin geloven dat wij, als creatief bureau, moeten blijven vernieuwen. Dat zijn we verplicht aan onszelf én vooral ook aan onze klanten. Want onze klanten willen dat wij hen blijven verrassen en inspireren. En dus ben ik supervolhardend. En dus heb ik dit jaar weer eens mijn tanden erin gezet. Vanuit structuur. Dat klinkt tegenstrijdig: innovatie vanuit structuur. Maar ik ga het toch doen. We hebben een werkwijze uitgedacht met heel weinig invulling, maar wel met duidelijke kaders. Daarmee leidt productinnovatie bij Enof tot een daadwerkelijk resultaat. We gaan innovatie stimuleren, faciliteren en die gigantische hoeveelheid ideeën vervolgens omzetten naar een gestroomlijnde manier van productontwikkeling.

Vandaag was de aftrap. Enoffers Bart en Nils startten hun Enof Alert V0.2. Waarbij hun oproep aan de Enoffers is om mee te doen en de externe wereld naar binnen te brengen bij Enof!

Ik ben ervan overtuigd dat het gaat lukken.