01-19-2020

Cathelijne Simonis

In zes stappen naar een goed formulier

Formulieren, het klinkt niet als het meest sexy onderdeel van een website. Maar mán(!) wat zijn ze belangrijk. Ik gebruik er zelf minstens 15 per week. Dat lijkt een verkooppraatje (‘ik heb ze zelf ook en ze zijn fantástisch!’), maar ga het maar eens na voor jezelf: webshops, inloggen of aanmelden, wachtwoord vergeten, Airbnb, kaartjes kopen voor de film of een concert. Formulieren zijn overal.

Het ondergeschoven kindje

Als je een website wilt ontwikkelen of updaten, dan denk je aan dingen als je eigen huisstijl, mooie fotografie, of je je team wilt laten zien, wat een slimme plek is voor je toffe animaties, etc. Allemaal dingen die je in 1 oogopslag ziet en die inderdaad ook goed uitgedacht moeten worden. Maar formulieren doen daar niet voor onder.

Vaak zijn formulieren zelfs het belangrijkste onderdeel van de website. Het belangrijkste voor jou als bedrijf. Hier gaat de gebruiker namelijk iets aan jou geven of vragen, waardoor jullie een samenwerking aangaan, op wat voor manier dan ook. Dit is de plek waar je iemand aan je kan verbinden of iemand kwijtraakt. Lock or lose. Deal or no deal. Conversie of nie.

Zes stappen naar een goed formulier

Maar ja, hoe werkt dat dan… een goed formulier maken? Wij denken formulieren in de volgende zes stappen uit:

Stap 1: Content

Zoals alle elementen op je website begint ook het formulier hier: content. We moeten weten wat jij wilt hebben van jouw gebruiker. Wil je heel erg veel weten of juist alleen een naam en e-mailadres? Heb je alleen open vragen of wil je de invuller soms helpen of sturen met een drop-downmenu met opties? Wil jouw doelgroep een snel en makkelijk formulier of is hij voorbereid op een uitgebreid exemplaar? Moet je dingen kunnen uploaden? Moeten alle inzendingen naar 1 database of verdeeld in categorieën? Samen denken we dit uit.

Stap 2: Flow en UX

Op basis van de content kiezen we de functionaliteiten en de opbouw van jouw formulier. Bouwen we hem op uit meerdere stappen en een heldere voortgangsbalk of past alles makkelijk in 1 ‘stap’? In het geval van een uitgebreid formulier bundelen we vragen per thema; dit is één van de vele manier waarop je een (groot) formulier toegankelijk kunt maken. De verzendknop is niet laatste stap van een formulier; wat gebeurt er daarna (stap 5)?

“Formulieren zijn de plek waar je óf iemand aan je bindt óf juist verliest”

Cathelijne, ontwerper/ ux-expert

“Formulieren zijn de plek waar je óf iemand aan je bindt óf juist verliest”

Cathelijne, ontwerper/ ux-expert

Stap 3: Microcopy

Microcopy is eigenlijk ‘gewoon’ microcontent. Kies de woorden in je formulier zorgvuldig, het zijn er namelijk maar weinig. Dit is een kunst op zich. Schrijf je titels en toelichtingen kort, helder en actief. Microcopy is er om de gebruiker te helpen, wees dus vriendelijk en objectief. Houd het doel van de gebruiker en jullie eigen tone of voice hierbij in de gaten. Coolblue kiest bijvoorbeeld hele andere woorden dan de NS. Wat past bij jou?

Stap 4: AVG en verificatie

Beslis wat je met de gegevens gaat doen, hoe je de data veilig bewaart, hoelang je alles bewaart en schrijf dat helder op in je algemene voorwaarden. Onder elk formulier moet je hiernaar verwijzen. Dit mag niet meer weggemoffeld worden.

Ook kun je een verificatie toevoegen; de zogenaamde captcha waarbij je bijvoorbeeld letters moet overtypen uit een afbeelding. Voeg dit alleen toe als je veel robot-aanmeldingen binnen krijgt, anders is het een onnodige extra stap voor je gebruiker.

Stap 5: Verstuurd, en nu?

Laat weten dat het versturen is gelukt met bijvoorbeeld een bedankpagina. Bedenk of je een extra verificatie wilt van het opgegeven e-mailadres. Vooral als je persoonlijke informatie gaat versturen, is dit belangrijk. Als de verzending / aanmelding rond is kun je een mail sturen naar de gebruiker om te bedanken. Afhankelijk van de inhoud van het formulier kun je inhoudelijke informatie toevoegen (reactietijd, verzendtijd, frequentie van te ontvangen mails, etc.).

Stap 6: Design

Als bovenstaande allemaal is besproken gaan we aan de slag met het design. In het ontwerp van formulieren kunnen we door middel van kleurgebruik, typografie, plaatsing en witruimtes zorgen voor een nog grotere toegankelijkheid en een optimale gebruikerservaring.

Nu je dit alles hebt gelezen kijk je waarschijnlijk met andere ogen naar het volgende formulier dat je tegen komt. Dat is het leuke van dit vak; hoe meer je weet, hoe meer details en (niet) gemaakte keuzes je gaan opvallen.

Meer weten?

Wil je jouw formulieren onder de loep nemen? Neem dan contact met mij op. Niet door middel van een formulier, maar gewoon met belletje! Je kunt mij telefonisch bereiken via 06 30 34 02 35 of stuur mij een e-mail.