Header Advies

Advies

Of het nou om je identiteit gaat of een effectieve communicatiestrategie, soms is het handig om iemand van buiten te betrekken. Een frisse blik doet vaak wonderen. Maar waarom is het zo belangrijk om goed advies in te winnen of dit soort zaken? Heel simpel! Je kunt pas helder communiceren als je weet waar je voor staat. En met een goede strategie of een concreet plan kun je jouw doelgroep veel beter bereiken. 

Positionering

Waar staat ons merk voor? Hoe willen we door de markt gezien worden? Vanuit welke kernwaarden willen wij onze klanten van dienst zijn? En wie zijn deze klanten eigenlijk? De antwoorden op deze en andere vragen vormen de sleutel tot de positionering van je merk. Deze positionering vormt de leidraad voor alles dat je doet, zowel intern als extern. Onderzoek je deze vragen liever samen met ons tijdens een positionering sessie? Dat kan natuurlijk!

Identiteit en imago

De identiteit van een organisatie geeft weer hoe een organisatie daadwerkelijk is. Het imago is de afspiegeling van de identiteit. Het imago wordt dus bepaald door de manier waarop een organisatie of bedrijf wordt gezien door externe groepen, zoals je (potentiele) klanten. In de praktijk zijn deze twee lang niet altijd hetzelfde. Daarom is het als organisatie goed om een helder beeld te hebben van je identiteit en imago. Want dan kun je bijsturen als dat nodig is. Bijvoorbeeld als je reputatie hieronder lijdt.

Communicatiestrategie

Als je iets wilt vertellen aan een bepaalde groep mensen, is het handig om een communicatiestrategie te hebben. Die is een belangrijk onderdeel van het communicatieplan. In de strategie leg je vast HOE je de boodschap bij een specifieke doelgroep tussen de oren krijgt, zodat jouw doel bereikt wordt. Kortom: welke boodschap wil je op welke manier en met welke middelen communiceren naar wie? En op welk moment. Klinkt heel logisch, maar in de praktijk blijkt het toch vaak lastig. In dat geval helpen wij je graag aan een effectieve communicatiestrategie!

Online strategie

Een online strategie biedt houvast in een snel veranderende online wereld. En helpt je om de juiste keuzes te maken. De online strategie bestaat meestal uit vier onderdelen, namelijk de visie op online, de strategische doelstellingen en de doelgroep, boodschap en kanalen. Tot slot maak je de doelen meetbaar door KPI’s en targets te bepalen.

Social mediastrategie

Heb je als organisatie een LinkedIn of Facebookaccount, maar doe je er eigenlijk niet echt iets mee? Of wil je met social media aan de slag? Dan is een goede strategie de eerste stap. Ook hier begin je bij het vaststellen van je doelgroep en het doel. En kijk je op welke kanalen je doelgroep aanwezig is. Bovendien is het belangrijk dat deze strategie logisch aansluit op de overkoepelende communicatiestrategie. Benieuwd op welke manier social media voor jouw organisatie kan werken? We denken graag met je mee!

Contentstrategie

Voordat je aan de slag gaat met content, is het slim om een goede contentstrategie te bepalen. Daarin leg je vast welke informatie je naar wie je communiceert om jouw doel te bereiken. En op welk moment. Daarnaast bedenk je wat de beste vorm en manier zijn om deze informatie aan te bieden.  Want content is veel meer dan tekst alleen. Het kan van alles zijn, van filmpjes, infographics en beeld tot… inderdaad…  tekst. Door de contentstrategie aan te laten sluiten op het organisatiedoel, zorg je dat jouw content ook echt van waarde is!

(Marketing)communicatieplan

Een communicatieplan biedt houvast bij de uitvoering van de communicatie. Er staan duidelijke doelen in voor de communicatie naar jouw belangrijkste doelgroepen. Door met een plan te werken, zorg je bovendien dat alles wat je doet, klopt met de strategie die je bedacht hebt. Dat is wel zo handig, want dan is je communicatie effectief. Daarnaast is een plan fijn omdat daar precies instaat wat je aan je doelgroep wilt vertellen, met welke middelen je dat doet en wanneer. Ook behoefte aan houvast? We gaan graag (samen) aan de slag!

Contentplan

Veel communicatie valt of staat met een goede planning. Ook voor je content is dit belangrijk, want een goed contentplan helpt je om gestelde doelen concreet te maken en uit te voeren. Door al je content overzichtelijk in een format te zetten, weet iedereen wat er wanneer geplaatst moet worden. Dit is handig voor een website, nieuwsbrief, maar ook voor je social mediakanalen. Dus heb je behoefte aan overzicht en focus? Begin met een plan!