
Bewustwording over laaggeletterdheid
Campagne voor Taal doet meer
Laaggeletterdheid is nog steeds een groot probleem. Mensen die onze taal niet goed genoeg beheersen hebben moeite met digitale vaardigheden, minder kans op werk, kunnen grotere gezondheidsproblemen krijgen en hun kinderen niet goed begeleiden in hun taalontwikkeling. In samenwerking met drie andere Utrechtse bureaus hebben we ons hard gemaakt om dit in Utrecht aan te pakken.



Een groot probleem? Ja!
Het doel van de campagne was om nieuwe vrijwilligers te werven die zich willen inzetten tegen laaggeletterdheid in Utrecht. Om te beginnen zorgden we voor bewustwording onder het grote publiek in Utrecht. Want hoe groot is het probleem nou eigenlijk? Nou groot, want maar liefst 30.000 Utrechters (!) hebben moeite met de Nederlandse taal.
Crossmediale aanpak
In de touch-fase hebben we in de stad een crossmediale campagne uitgerold met verschillende campagneregels, zoals ‘30.000 Utrechters kunnen niet goed lezen of schrijven. Laten we dit samen oppakken!’ Dit was te zien op digiborden in de stad, op boekenleggers bij de bibliotheek en op social media. Op de bijbehorende campagnepagina 30000u konden Utrechters meer lezen over dit probleem. En zich natuurlijk ook aanmelden als vrijwilliger!
Vervolgens hebben we op social media de tell-fase uitgerold met echte relevante ervaringsverhalen van laaggeletterden en vrijwilligers. Ook hier met als doel om op de campagnepagina van 30000u meer te lezen en je aan te melden als vrijwilliger (sell). En dit alles in een opvallende visuele stijl.

Resultaat
De campagne werd opgepikt door verschillende Utrechtse media. Via social media behaalden we ruim 100.000 unieke views. En het allermooiste: in de eerste maand hebben zich meer dan 70 vrijwilligers aangemeld via de site 30000u.nl.
Bellen
Mailen
Bezoekje

Contact
Wil je weten wat wij voor jou kunnen betekenen als het gaat om strategie en positionering? Neem dan contact op met onze adviseur Ronald.