Willen mensen eigenlijk wel veranderen? Als dit twijfelachtig is, dan loont het om beter te informeren over het waarom van het gewenste gedrag. Of inspelen op gemeenschapszin, oftewel; erbij willen horen. Laat dan goed voorbeeldgedrag van anderen zien en laat dan óók zien waarom dit gedrag loont. Niemand wil die sukkel zijn die als enige iets verkeerd doet. Dus laat zien hoe het wél kan en dat anderen je zijn voorgegaan. Ook kan het willen worden gestimuleerd om het eindresultaat te laten zien (wat levert dit andere gedrag mij dan op?).
Kunnen mensen veranderen? Wat houdt hen hierin tegen, en hoe kun je het zo gemakkelijk mogelijk maken? Dat doe je door oplossingen aan te dragen die zorgen voor verlaging van tijdsinspanning, kosten, lichamelijke en mentale inspanning. Maar bijvoorbeeld ook: hoe makkelijk is het om bijvoorbeeld in te loggen of iets te bestellen of om je vuilnis op de juiste plek weg te gooien.
Triggers. Zie dit als (tijdelijke) duwtjes in de rug. Veel bedrijven zetten dit vooral in: denk aan een tijdelijke korting, een extra webinar een subsidie et cetera. Maar Fogg liet in zijn onderzoek heel duidelijk zien dat triggers helemaal geen zin hebben als mensen niet genoeg willen en kunnen veranderen. Kortom: spreek de doelgroep. Bij welke knop zit de oplossing?