30-07-2020

Ronald Heikens

Waarom een nieuwe website niet zonder een positionering kan

De website is veelal hét visitekaartje van je organisatie. De ontwikkeling van een nieuwe website is daarom het moment om stil te staan bij vragen als: waar staat onze organisatie voor? Wat is ons belangrijkste organisatiedoel? En wat betekent dit voor de websitedoelen? Het doorgronden van deze vragen noemen we fase 0 van een websitetraject. In dit gezamenlijke blog van Enof en Social Brothers geven we je antwoord op de 5 belangrijkste vragen voor het positioneren van je website.

1. Wat is je ambitie?

Veel organisaties kunnen wel hun missie en visie benoemen. Maar helaas zijn die niet altijd even inspirerend. Of we lezen een missie die eigenlijk de visie is, of andersom. Maar het gaat erom: welke ambitie heeft je organisatie nou echt? Waarom is jouw organisatie ooit opgericht en waarom is het nog steeds onmisbaar? Zorg dus dat je een verhaal hebt dat mensen inspireert en enthousiasmeert. En nee, dat hoeft niet altijd 1-op-1 op de homepage van je website 😉.

2. Welke kernwaarde(n) zijn leidend voor jouw organisatie?

Een voorbeeld: bij Enof creatieve communicatie zou je misschien ‘creatief’ verwachten als belangrijkste kernwaarde. Maar dat vinden wij eerder een voorwaarde dan onderscheidend. Onze belangrijkste kernwaarde is ‘persoonlijk’, want daarmee maken we het verschil. En dat proberen we in alles door te voeren. Zo ook op onze site waar medewerkers met persoonlijke verhalen centraal staan. Op die manier leer je ons al een beetje kennen zonder dat je ook maar een stap in ons pand hebt gezet.
Maar hoe zit dat bij jou? Welke kernwaarde is bij jouw organisatie bepalend en wat betekent dit voor je site?

“Het kan best zijn dat je online met andere concurrenten te maken hebt dan in het echt.”

Ronald, adviseur

“Het kan best zijn dat je online met andere concurrenten te maken hebt dan in het echt.”

Ronald, adviseur

3. Wat zeggen de data?

Welke data heb je tot je beschikking? Wat weet jij bijvoorbeeld van jouw huidige websitebezoek? Met welke zoektermen wordt je huidige website gevonden? Welke positie heeft jouw bedrijf ten opzichte van je concurrenten bij deze zoektermen? En wie zijn jouw online concurrenten eigenlijk?
Met een slimme beknopte online scan kom je veel te weten en kan het best zijn dat je online met andere concurrenten te maken hebt dan in de ‘echte wereld’.

4. Wie zijn de klanten van je site?

Uhh nee, daar bedoelen we niet een eindeloze opsomming van klantgroepen en stakeholders mee. Organisaties die de basis op orde hebben kunnen juist een geprioriteerde shortlist opdreunen en aangeven wie de primaire doelgroep is. Dat betekent overigens niet dat je de rest ‘vergeet’, maar het geeft focus. Bij de indeling van de site. Bij het ontwerp. En bij het produceren van effectieve content.

5. Wat willen die klanten van je site?

Veel organisaties weten wat ze hun klanten willen vertellen op de site: “Ons overzicht van de producten en diensten natuurlijk. Oh ja, en iets over ons bedrijf zoals onze missie en visie”. Maar minder organisaties weten exact wat hun klanten verwachten van de site. Organisaties die dit wel weten (omdat ze dit bijvoorbeeld hebben uitgevraagd of de data paraat hebben), zijn in staat om een effectievere en eenvoudigere website te ontwikkelen. En wie wil dit nou niet: eenvoudig én effectief!

Onze gezamenlijke kracht

Enof en Social Brothers werken samen voor meer online impact voor onze klanten. Enof is een ervaren creatief communicatiebureau in Utrecht. Nieuwsgierig, persoonlijk en enthousiast. Met communicatieadviseurs gekoppeld aan een team met ontwerpers. We doorgronden de vraag en komen met verfrissende voorstellen. We geven energie en zijn sterk in inhoud en design. Social Brothers is een jonge, innovatieve digital agency waar o.a. marketing en development samenwerken om de beste online resultaten te realiseren. Social Brothers gelooft in de kracht van data en nieuwe online toepassingsmogelijkheden om maximaal effect te behalen.

Samen staan wij voor jullie klaar om dingen voor elkaar te krijgen.

Meer weten?

Meer weten over hoe wij jou kunnen helpen met je positionering of een online scan? Wij helpen je graag verder! Neem gerust contact met ons op middels een e-mail, of neem telefonisch contact met mij op via 06 48 27 65 18.