Scherpe keuzes, scherpe positionering

Dit is ALFAM

Een sterke positionering betekent specifieke keuzes durven maken. Na aanscherping van de strategie, wilde ALFAM (100% dochter van ABN AMRO) een kritische blik werpen op haar positionering en de manier waarop de merken zich tot elkaar verhouden. En dát is precies wat we hebben gedaan.

Het verhaal van ALFAM

Een nieuwe strategie. Wat betekent dit voor onze organisatie en alle submerken die onder ALFAM vallen? Welke positie neemt onze moederorganisatie ABN AMRO hierin? Is ons verhaal nog wel in lijn met de strategie? En daarover gesproken, wat is ons verhaal eigenlijk? Hoe drukken we uit waar we ijzersterk in zijn, op zo’n manier dat we bouwen aan een onderscheidende positie op de Nederlandse markt voor leningen?

De strategie

Samen met medewerkers van ALFAM doken we in de wereld en de roots van de organisatie, haar submerken en de belangrijkste concurrenten. Ook werkten we alle logische scenario’s uit voor de communicatieve merkhiërarchie en positie van ALFAM, DEFAM en Greenloans onder ABN AMRO.

We kozen voor een House-of-brands structuur, waarbij ALFAM zelf als holding boven de submerken gepositioneerd werd. Met als doel dat de submerken ook zelf met een eigen duidelijke propositie in de markt konden worden gezet. Voor alle merken ontwikkelden we vervolgens een nieuwe pay-off. Stuk voor stuk voorzien van een kernverhaal en nieuwe visuele identiteit. Deze identiteit gaven we voor de herkenbaarheid een gezamenlijke familiestructuur: ‘Alfam creëert mogelijkheden’ en ‘Defam voor verantwoord lenen’.

“Door de interactieve sessies met miniworkshops kwamen we snel tot de kern”

Ronald, adviseur

“Door de interactieve sessies met miniworkshops kwamen we snel tot de kern”

Ronald, adviseur

Teamwork

We zijn gestart met een designsprint: vier intensieve sessies in één week. Samen met de klant gingen we aan de slag. En, jawel, om scherpe strategische keuzes te maken moest de onderste steen boven. Wat een energie gaf het om dit met het team voor elkaar te boksen. En juist door de opeenvolging van de verschillende sessies in één week kwamen we echt tot de kern van de issues die we op te lossen hadden in de merkbelofte en merkhiërarchie. Na deze week hadden we een stevig fundament te pakken voor de verdere uitwerking naar de corporate story en huisstijl.

De opbrengst

Een aangescherpte positionering en kernwaarden per merk. Daarnaast schreven we een corporate story om hier duiding aan te geven. Dit gaf duidelijke kaders, zo zijn we onder andere de met de ontwikkeling van een nieuwe huisstijl voor het paraplumerk ALFAM en consumentenmerk DEFAM aan de slag gegaan.

Resultaten

2 merken

Een aangescherpte positionering voor ALFAM en DEFAM

4 werksessies

Samen met de klant aan de slag

Alle sessies in 1 week

Met een designsprint

Bellen
Mailen
Bezoekje

Contact
Wil je weten wat wij voor jou kunnen betekenen als het gaat om strategie en positionering? Neem dan contact op met onze adviseur Ronald.

Meer zien?

Campagne straatintimidatie

Gemeente Utrecht